De Citit : Editoriale

Pinchuk Art Centre

| 29 martie

Kiev

In 2006, stirea despre inaugurarea muzeului privat de arta contemporana Pinchuk Art Centre (PAC) a figurat pe primele pagini ale celor mai importante publicatii de specialitate si nu numai. De atunci si pana astazi, peste doua milioane de vizitatori, in special tineri ucrainieni, au cascat ochii la expozitiile temporare gazduite de centru, invitati fiind mai cu seama artisti ce ocupa primele pozitii in topurile vanzarilor internationale (Damien Hirst, Takashi Murakami sau Candice Breitz, de exemplu). Cu toate acestea, imaginea spatiului expozitional (care – dincolo de expozitiile temporare – prezinta sub forma unor episoade succesive parte din lucrarile aflate in colectia Pinchuk) nu-mi era tocmai clara, pana sa reusesc in aceste zile sa ajung in Kiev.
Instalat in centrul orasului, intr-o cladire de inceput de secol XX a carei functiune era una tot turistica (hotel), acum renovata si perfect adaptata noului profil, PAC este o destinatie mondena, loc in care mai important este sa fii vazuta, de unde foarte probabil si aparitiile cochete, sclipitoare ori de-a dreptul extravagante ale celor care se perinda prin dreptul lucrarilor expuse.
Ce-am prins aici? Prima expozitie personala a lui Jeff Wall in Europa de Est, „In light, black, colour, white, and dark“, instalata pe doua dintre etajele centrului, plus instalatia artistului ucrainian Mykola Matsenko, „Neofolk“, un comentariu destept si usor ironic asupra traditiei nationale si a istoriei locului in care s-a nascut.
Intr-un interviu recent publicat de The Art Newspaper, Victor Pinchuk dezvaluie insa planurile sale de a inaugura in mai putin de cinci ani un nou spatiu, arhitectii avuti in vedere pentru acest proiect fiind, spun sursele, Herzog si de Meuron. Despre ratiunile colectionarului si filantropului Pinchuk, precum si despre criticile pe care le desfiinteaza cu multa abilitate, puteti citi mai mult in interviul din theartnewspaper.com.