De Citit : Editoriale

Jubileu acidulat si pe alocuri piscator

| 26 mai

http://totb.ro/2011/05/punctul-de-vedere-al-totb-ro-cu-privire-la-despartirea-de-adevarul

Acum 125 de ani, John S. Pemberton a inventat Coca-Cola ca un analgezic pentru ranile chinuitoare cu care se alesese in Razboiul de Secesiune. Poate si ca un tonic si, poate-poate, si ca un euforizant usor… Acea licoare a fost fructul suferin­tei. Acel om a cautat alinarea. E o poveste umana, simpla si atat de complexa… Azi urmasii lui salepgii multinationali au ajuns sa proclame ca furnizeaza fericire. E clar pentru toata lumea, de la vanza­torul la cumparatorul de Coca-Cola, ca e o hiperbola. O exagerare frumoasa, pe care, da, unii sunt dipusi sa o creada. Insa pe care altii e normal s-o combata. Atunci cand iti asumi exagerarea, accepti si eventualitatea criticii. Cel putin asa e in democratie. In acea democratie pe care, in anii dictaturii "celeilalte“, brand-ul Coca-Cola a ajuns s-o simbolizeze mai dihai decat stelele si dungile steagului SUA. Cand am citit dosarul Coca-Cola de pe Think Outside The Box, m-am simtit ca in fata unui documentar reusit, chiar daca tezist. Credeam ca stiu totul des­pre Coca-Cola, dar tot m-am simtit dus de mana ca un scolar. Ca la M. Moore, eram dispus sa inghit si tendentio­zi­tatea comentariilor. Poate ca un pic de virulenta jurnalistica echilibreaza – imi ziceam – toate reclamele despre fericirea care ne e fabricata, imbu­teli­a­ta si de-a dreptul perfuzata… Ca reactie, a urmat o inclestare intre client si agen­­tia de publicitate; apoi intre aceasta si trustul de presa; presiunea condu­candu-se pana asupra echipei de jurnalisti TOTB. Mai mult decat un scan­dal de presa, un campionat de skenderberg! Poate ca o celebrare de 125 de ani fara umbra de contradictii ar fi adus prea mult a comemorare "comunista“. Nu criticile TOTB au stirbit frumusetea evenimentului, ci, poate- poate-poate, incercarea de a le cenzura.