De Citit : Știri

Caștigatorii la Clermont-Ferrand in premiera in Romania, in Competiția Internaționala BIEFF 2012 !

| 30 octombrie

Seria surprizelor oferite de Competitia Internationala BIEFF 2012 continua. In premiera pentru publicul romanesc, BIEFF prezinta filme premiate la unul dintre cele mai importante festivaluri internationale dedicate filmului de scurtmetraj, Festivalul de la Clermont-Ferrand. Proiectia acestor titluri extrem de speciale, care trateaza intr-un mod cu totul original si emotionant problematica drepturilor omului, este posibila datorita sprijinului generos oferit de Fundatia Konrad Adenauer.

Caștigator al premiului publicului la Clermont-Ferrand 2012 și nominalizat in 2012 la premiile César, EARLY RISING FRANCE este o comedie muzicala exuberanta impregnata de militantism social. In registrul musical-ului, filmul dezbate problematica nerespectarii drepturilor imigranților, pornind de la un fapt real: Souleymane, un angajat fara acte, a fost arestat in vara lui 2006 la locul sau de munca şi deportat in Mali. Acest om avea un loc de munca, o soţie, un copil şi traia in Franţa de mai mulţi ani. Avionul care ar fi trebuit sa-l readuca in Mali nu a mai decolat din cauza protestului pasagerilor", povestește regizorul. Filmul ridica problematica solidaritații și vinovației sociale, fiind cu siguranța o rampa de lansare a discuțiilor in contradictoriu.

EINSPRUCH VI, caștigator al Premiului Special al Juriului la Clermont-Ferrand 2012 și nominalizat la Premiile EFA ale Academiei Europene de Film, trateaza de asemenea subiectul violarii drepturilor imigranților, insa dintr-o perspectiva extrem de diferita de umorul absurd din EARLY RISING FRANCE. Filmat exclusiv din unghiul subiectiv al unui refugiat de origine africana in Elveția, scurtmetrajul dezvaluie parcursul acestuia din momentul respingerii cererii de azil politic pana la greva foamei autoimpusa in inchisoare, urmata de moartea tragica a acestuia. Faptul ca percepem experiența protagonistului prin ochii sai ne face partași la un tulburator traseu interior. Un comentariu umanist lucid privind identitatea imigranților și formele bestiale pe care menținerea securitații statale poate ajunge sa le ia.

Recompensat cu Prix de la Jeunesse la Clermont-Ferrand și Marele Premiu la Tampere, THE LAST BUS este o parabola nelinistitoare despre complexitatea naturii umane, plasata in lumea animalelor. Cu o abordare vizuala indrazneața, care imbina animația cu live action-ul, si in care actorii poarta masti de animale, filmul spune povestea unei evadari periculoase a animalelor din padure, pentru a scapa din mainile vanatorilor. Trimitand cu gandul la scene de cosmar din istoria umanitatii (de pilda fuga refugiatilor din teritoriile ocupate de nazisti in timpul celui de-al doilea razboi mondial), THE LAST BUS relativizeaza noțiunile de bine și rau, vorbind, la un nivel mai profund, despre partea intunecata a naturii umane care iese la iveala in momente de criza, despre frica, lașitate, resemnare și manie,

" Standardizarea inseamna progress!" si Ceea e bun pentru fabrica, e bun și pentru familie!” sunt cateva dintre contrariantele "concluzii" ale nelinistitor de actualului THE HUMAN FACTOR, desemnat Cel Mai Bun Film de Debut la Clermont-Ferrand 2012. Filmul este o acida si plina de umor revizitare a teoriilor despre eficiența ale influentului inginer Frederick Taylor și a efectului lor asupra societații, si o mostra de reutilizare creativa a materialului de arhiva. In 1914, un inginer sedus de taylorism este trimis sa reorganizeze o fabrica. In timpul deplasarii, acesta poarta o corespondența scrisa cu soția sa: in vreme ce el ii povestește despre experimentele in taylorism, femeia culege bucați de informație și incepe sa le foloseasca in treburile gospodariei. La nivel sonor suntem martorii acestui schimb de ganduri, in timp ce in imagine urmarim un colaj din materiale de arhiva infațișand visul economic american. Treptat insa, soțul incepe sa se indoiasca de faptul ca sistemul lucreaza in folosul individului, in vreme ce soția sistematizeaza tot mai asiduu gospodaria. Amintind de MODERN TIMES-ul lui Chaplin, FACTORUL UMAN este un studiu despre alienarea și absurdul societații de consum.

In plus, BIEFF continua colaborarea de succes inceputa anul trecut cu legendarul Festival Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen, din a carui selecție din 2012, BIEFF aduce in premiera in Romania, cateva titluri foarte speciale.

Aparent un jurnal ce descrie calatoria unui cuplu in Spania, DIARY OF PAMPLONA, este un omagiu emoționant adus tuturor lucrurilor pe care ne e greu sa le rostim si, in acelasi timp, o noua demonstratie a valentelor poetice ale re-utilizarii materialului de arhiva. Pe imaginile filmate in timpul curselor cu tauri din Pamplona, ascultam vocea calma a femeii povestind detaliile exterioare, neutre ale calatoriei. In acelaşi timp, prin supraimpresiune, pe ecran apar fragmente scrise din conversaţiile ei cu sotul, in care se insinueaza treptat prezenta dureroasa a unui conflict de cuplu. In final, cele doua dimensiuni se intersecteaza, un taur muribund devenind metafora relației lor care se dezintegreaza.
WE LIVED OUR ORDINARY LIVES este o explorare profund personala a impactului terorii razboiului asupra unui om obişnuit”. Imagini in care o tanara, ce avea doar 6 ani la inceperea razboiului, isi aminteste de copilarie, sunt combinate cu pledoarii ale unor inculpați de la Tribunalul Penal Internaţional pentru fosta Iugoslavie, surprinzand absurditatea unui conflict interetnic, in care cei care au fost altadata vecini si prieteni au devenit victime si agresori. Fara sa fi vazut nici macar o scena de razboi, acesta devine, in mod paradoxal, adevaratul "protagonist", ce contamineaza societatea cu vorbe mari precum stat, națiune, sau religie, generand agresiune si ura. Inca o incursiune tulburatoare in anomaliile lumii contemporane semnata de interesanta artista vizuala olandeza DAYA CAHEN – autoare a neliniştitoarelor NASHI ( BIEFF 2010) şi BIRTH OF A NATION ( BIEFF 2011) – filmul urmareste modul dureros in care o fiinta umana isi pierde pentru totdeauna increderea in semenii sai.

PLAYERS este o insursiune plina de umor in lumea a șase jucatori profesioniști de poker, care au ales Bangkok-ul ca oraș de reședința. Realitatea lor obiectiva – peisaje urbane, hotelul, rutina cotidiana – se intrepatrunde cu realitatea virtuala – imagini ale jocurilor online de poker, aplicaţii iphone. In timp ce unul dintre ei explica cu sobrietate regulile comunitaţii lor, regizoarea insaşi, PILVI TAKALA, interpreteaza toate cele șase roluri. O vedem – uneori multiplicata – la masa de snooker, in restaurant, in faţa televizorului sau la piscina. In mod hilar, rutina zilnica a acestei comunitaţii ridicol de bogate ni se prezinta ca fiind organizata similar logicii joculurilor de noroc. Pokerul inceteaza sa mai fie doar un joc, devenind fara indoiala un mod de viața.

Acestea sunt doar cateva dintre titlurile de rezistenţa ale Competiţiei Internaţionale BIEFF 2012. Vom reveni in curand cu noi surprize. Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc in perioada 20 – 25 noiembrie, la Cinema Scala și Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiecțiile și evenimentele conexe BIEFF este libera, in limita locurilor disponibile.

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultura şi Imagine şi susţinut de Centrul Național al Cinematografiei, Universitatea Naționala de Arta Teatrala și Cinematografica, Universitatea Naționala de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul National de Arta Contemporana, Jameson, JTI, Samsung, Noumax, Romania Film, Fundația Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Dacia, Today Advertising, Carturești, ALLTUR, Kraftmark.