The Kids Are All Right: Mami si cu mami

| 10 februarie

The Kids Are All Right e o seriocomedie desteapta, cu Annette Bening si Mark Ruffalo in roluri nominalizate la Oscar.

Copiii sunt bine-mersi e o pledoarie pentru dreptul cuplurilor homosexuale de a creste copii, pledoarie dramatizata sub forma unei seriocomedii. Annette Bening si Julianne Moore joaca doua lesbiene care au adus pe lume doi copii (fiecare cate unul), cu ajutorul unui donator de sperma. Mark Ruffalo e donatorul, pe care copiii, ajunsi la adolescenta, simt nevoia de a-l cunoaste.
In confruntarea de idei pe care o dramatizeaza filmul, introducerea lui in familie reprezinta introducerea “naturii” intr-o structura pe care unii ar considera-o “contra naturii”. Cursul evenimentelor e ingenios dirijat (de regizoarea Lisa Cholodenko) astfel incat “natura” (reprezentata de acest burlac heterosexual, care intotdeauna a luat viata usor) sa se dovedeasca a fi o forta mai curand distructiva decat benefica, iar rezistenta pe care i-o opun cele doua lesbiene sa se dovedeasca a fi o forta morala, bazata pe solide valori familiste. Smecheria autoarei consta in faptul ca, pledand pentru un model alternativ de familie, ea foloseste chiar unele dintre argumentele conservatorilor: le intoarce impotriva lor, aratand ca naturalul poate fi ceva transgresiv, un factor de dezordine – restabilirea ordinii cere respingerea lui.
Filmul e oarecum schematic (fiecare dintre trasaturile personajelor joaca un rol precis in demonstratie), insa are subtilitati simpatice: de pilda, natura, asa cum o reprezinta personajul lui Ruffalo, nu se manifesta violent, ci bland, iar motivul pentru care ii este atat de usor sa tulbure ordinea din casa lesbienelor este ca, initial, ordinea respectiva e prea crispat-burgheza – rolurile de “cap al familiei” (Bening) si de “nevasta” (Moore) sunt prea traditionalist definite.
***