De Citit : Reviews

Black Swan: Horror cu balerine

| 02 martie

Filmul pentru care Natalie Portman va lua Oscarul.

In filmul lui Darren Aronofsky, Lebada neagra, calvarul fizic si mental al unei balerine care vrea sa atinga perfectiunea (Natalie Portman) e dramatizat intr-un registru senzationalist-hiperbolic, cu un intreg arsenal de vise premonitorii, halucinatii, zgomote bruste, monstruoase mutatii fizice si alte efecte de film horror. Mama eroinei (tot o fosta balerina) e un fel de vrajitoare rea, fosta vedeta a trupei din care face parte e tot o vrajitoare – mintea bolnava a eroinei (perceptia ei dereglata) serveste drept alibi pentru reprezentarea lumii baletului ca o lume plina de figuri demonice. Cu tot alibiul ei, reprezentarea asta nu sugereaza atat o perceptie (fie si dereglata) din interiorul lumii respective, cat una din afara (una care ar putea fi considerata ofensator de ostila, daca n-ar fi atat de pe dinafara incat sa merite intampinata mai degraba cu hohote de ras).
In fine, Aronofsky reuseste sa faca un film comercial despre balet – o tratare vulgar-expresionista a vechii teme a "sacrificiului pe altarul artei", care e totodata si o tratare solemn-senzationalista a vechii perle de intelepciune populara cum ca "cine nu face sex isi pierde mintile". In timp ce eroina se chinuie sa invete dificilul rol dublu al Lebedei Albe / Negre din Lacul lebedelor, latura ei senzuala (Lebada Neagra), se lupta ca sa iasa de sub controlul laturii ei cuminti (Lebada Alba), o lupta ce se lasa nu doar cu vedenii horror, ci si cu tentative incrancenate de masturbare si de lesbianism – un amestec pe care Aronofosky, un isterizator meserias, il infierbanta si-l agita prin miscari permanente de camera, prin taieturi bruste de montaj si prin valuri-valuri de Ceaikovski. Fiertura rezultata poate urca la cap.
Click pentru detalii film, foto, trailer si program.