De Citit : Editoriale

Civilizarea printr-o aplicatie

| 07 martie

Soft anti-ghiolbani

“Intarzii 1 min” – citesc pe telefon. Ma sui in taxi si soferul isi cere scuze inca o data pentru ca a ajuns cu 60 de secunde peste timpul promis. Imi ofera apoi variante de traseu: “Pe unde doriti sa o luam?”. Nu mai trancaneste ca un apucat tot drumul, povestindu-ti ca moare de foame cu taximetria asta sau ce a mai inteles el azi-noapte de la talk-show-ul politic. Te lasa in pace. Nici nu mai poarta conversatii interminabile pe mobil cu amicii lui. Manelele au disparut si ele. Minunea care l-a transformat pe soferul bucurestean de taxi din potential ghiolban in om cu care poti sa te intelegi sta lipita cu ventuza in geam si clincane din cand in cand. Poarta numele de smartphone si ruleaza o aplicatie de chemat taxiul care a inlocuit dispecerele de la telefon.
Aplicatia are o optiune care ii sileste pur si simplu pe taximetristi sa se poarte normal cu clientii: la finalul cursei esti invitat sa dai un calificativ soferului, de la una la cinci stele, si sa scrii si un comentariu despre comportamentul acestuia. Cand comanzi taxiul, poti vedea pe telefon cate “stele” are soferul si daca ai dubii, sa-l refuzi. (Am dat o singura data “o stea” unui pusti, mai paysan asa, care a vorbit tot timpul, alternativ, pe doua mobile, conducand smechereste cu o singura mana.) Soferul vede la randul lui ce ai scris despre el dupa ce te-ai dat jos. Simplu si eficient. Plus ca exista un supervizor care urmareste comanda prin GPS si intervine – cu penalizari – daca soferul intarzie la comanda.
Aplicatia asta mobila a schimbat mult in bine taximetria bucuresteana. (Evident, ai in continuare ocazia unor surprize neplacute, daca iei taxiul din strada.) Cred ca ar trebui sa o extindem – cu sistemul ei de notare a prestatiei – si in restaurante, magazine, birouri de relatii cu publicul samd.