De Citit : Editoriale

1000 de cuvinte

| 25 octombrie

O civilizatie a imaginii

Studentii in primul an la Comunicare si Jurnalism invata ca o imagine poate sa aiba forta a 1000 de cuvinte. Versurile ultimului single al Rihannei, “Daimonds” contin doar 67 de cuvinte repetate obsesiv. Anteriorul “Where Have You Been” avea si mai putine, in jur de 40 – remarca publicatiile americane de muzica. Piesele cantaretei nu prea spun asadar o poveste – sau, in fine, spun una foarte scurta. Cred ca nu prea are rost sa ne legam de saracia lexicala a pieselor Rihannei. O mare parte a fanilor ei ii „consuma“ cantecele sub forma de clipuri video, pe Internet. Iar in aceasta privinta, nici cei mai carcotasi indivizi nu prea au ce sa reproseze: punerea in scena este desavarsita. Vizualul devine preponderent in receptionarea muzicii. Cu ceva vreme in urma, i-am intrebat pe unii elevi – destepti si vii – ai unui liceu de elita din Bucuresti care este primul site pe care intra dimineata.
Mi-au raspuns: 9gag.com. O explicatie pentru cei care nu-l frecventeaza: 9gag are 95% imagine si numai 5% informatie scrisa. Se bucura de un succes nebun in toata lumea. E posibil ca in urmatorul deceniu civilizatia sa devina una prepondent vizuala. Daca acum 20-30 de ani primul contact al copilului cu lumea plasmuirilor il reprezentau cartile de povesti cu imagini generos desenate, dar putine si statice – iar textul devenea astfel important, in ultimul deceniu abundenta canalelor de desene animate de pe TV si (chiar) de pe Internet a schimbat gusturile de consum ale celei mai tinere generatii. Consumand cu lacomie de la cea mai mica varsta succesiunea rapida a imaginilor din „desene“, pustii de astazi rezoneaza mai putin la cuvant si mult mai mult la informatia vizuala.
Gluma cu „n-am citit cartea, dar am vazut filmul” s-ar putea sa isi gaseasca realitatea mai devreme decat ne-am fi gandit.