De Citit : Editoriale

‘The End of Fun’

| 12 decembrie

o expozitie a artistilor Jake si Dinos Chapman

Cand in 2009, cu prilejul deschiderii Bienalei Internationale de Arta de la Venetia, Francois Pinault inaugura Punta della Dogana (in urma unui proiect de reconversie, semnat de Tadao Ando) prin expozitia curatorilor Alison M. Gingeras si Francesco Bonami, Mapping the Studio, am intarziat minute bune „citind“ lucrarea fratilor Jake si Dinos Chapman – Fucking Hell: o instalatie compusa din noua acvarii uriase, populate de mii de figurine surprinse in situatii tragico-comice ce performeaza atrocitati ale unei lumi inghetate in fascism.
In urma cu doar cateva zile, cand am descoperit anuntul noii lor expozitii in Muzeul Hermitage din Sankt Petersburg, vorbind unor prieteni si despre generatia lor, a (candva) tinerilor artisti britanici prezenti in Sensation (Royal Academy of Art, Londra, 1997) am avut involuntar sentimentul ca jurnalul rusesc va inregistra inevitabil o receptare negativa. Expozitia propune o selectie de lucrari recomandate sub umbrela „dezastrelor razboiului“, de vreme ce artistii insisi admit o interpretare in cheia „Dezastrelor“ lui Francisco Goya, artist reprezentat in colectia Hermitage-ului. Se pare ca in urma „reclamatiilor“ primite dinspre public, inspectorii si procurorii s-au sesizat, iar acum investigheaza cadrul si conditiile ce conduc in randul credinciosilor la „senzatia“ ofensei religioase.
Cazul Pussy Riot va este binecunoscut. Celor care au vazut in episodul punk consumat in catedrala doar un spectacol gratuit stupid, le sugerez sa urmareasca deznodamantul acestui nou caz si sa se roage, in felul lor, pentru soarta curatorului Dmitri Yuryevich Ozerkov.