De Citit : Editoriale

Romania pitoreasca

| 28 septembrie

Cetati vechi si oameni noi

Poate ca cel mai potrivit brand turistic al Romaniei ar putea fi maidanezul. Cainele comunitar. Il intalnesti peste tot: la Sinaia, Predeal, dar si la Mamaia. Amusina in jurul Casei Poporului si da din coada la fiecare benzinarie. Spre deosebire de celebra frunza, maidanezul romanesc prins in reclame turistice comandate de guvern la CNN ar atrage fara indoiala atentia.
Glumesc. Alta e povestea. Am insotit o delegatie de jurnalisti straini – din Statele Unite, Brazilia, Peru si Europa – prin Bucuresti si Sibiu.
Si am avut o revelatie: daca alegi cu atentie locurile pe care sa le vizitezi, Romania poate fi o tara chiar ok. De-a dreptul interesanta. Am trecut pe la Mogosoaia care arata misterios la apus de soare. Am ascultat impreuna cu oaspetii muzica veche romaneasca (Anton Pann) intr-una din salile castelui. Apoi am plecat in zori de zi spre aeroport. Bucurestiul avea o anume prospetime la rasarit pe care nu o mai intalnesti cateva ore mai tarziu, la amiaza. La Sibiu, din avion s-au dat jos japonezi, veniti cu afaceri in orasul transilvan. (Nu are rost sa va spun cat de bine arata orasul, pana si blocurile de la periferie au inceput sa fie renovate in culori potrivite). Muzeul civilizatiei taranesti din Dumbrava, mult mai aerisit si cu mult mai mult farmec decat Muzeul Satului din Bucuresti, arata de-a dreptul englezesc. Hotelul Hilton de vizavi a fost perfect. Bucatele traditionale, asemenea.
Am mers apoi 50 de kilometri departare, la cetatea saseasca din Calnic. Muzeografi bine pregatiti, cu o engleza impecabila. Cetatea, veche de 700 de ani, excelent restaurata, ne dadea sentimentul clar ca Romania este in Europa. Pana cand… Pana cand, la iesire, un grup de puradei, dintre care unii complet goi, ne-au asaltat cu mainile intinse agresiv. Si pentru ca au fost refuzati, le-au aratat oaspetilor curul. Punct.
www.victorkapra.ro