De Citit : Editoriale

Alexandru Solomon

| 13 octombrie

Instalatie la MNAC

Timp de o luna, incepand de joi 13 octombrie, Muzeul National de Arta Contemporana prezinta o selectie de filme semnate de regizorul Alexandru Solomon: 15 lucrari ce marturisesc interesul auto­rului pentru experimental, documentarul socio-politic si portret, parte dintre aces­te filme fiind insotite de fragmente din arhiva personala. Multi il identifica astazi pe Alexandru Solomon cel putin cu titlu­rile recente – Marele jaf comunist sau Kapitalism – trecand usor cu vederea colaborarea regizorului cu un artist ca Geta Bratescu in realizarea unor filme experimentale in anii ’90, de exemplu Earthcake. Cu toate acestea, numele lui rama­ne cumva definitiv legat de documentar, "acest animal ciudat, nici film – nici televiziune", care, asa cum fixa in scris Solomon in 2001, intr-un text publicat in revista Secolul 21, "este (sau ar trebui sa fie) un reflex profund al societatii".
Docu­mentarul este "mijlocul ideal pentru a pune in perspectiva moduri de viata, fenomene sociale, evenimente isto­rice sau fapte culturale. Are toate elementele pentru a depasi conjunctura cotidiana, pentru a trece dincolo de superficialitatea jurnalistica si a da o alta dimensiune, inclusiv emotionala, faptului divers (…). Documentarul presupune o stare de spirit deschisa, curiozitatea de a-l asculta pe celalalt si de a-l intelege fara sa-l iei peste picior (tot atatea calitati care par sa ne fi parasit). Realizatorul de filme documentare trebuie sa reziste tenta­tiei de a se arata mai inteligent decat subiectul lui“. "Imi plac povestile tulburi, marturiseste in alt context Solomon, povestile in care nu prea stii cine e bun si cine e rau. Sau unde cei buni fac niste rautati cat casa si cei rai pot trage concluziile. Imi plac povestile in care nu prea stii care e adevarul (…). In rest trebuie sa ne indoim de toate cele (…). Un bun documentar starneste discutii, dileme, certuri, nu te adoarme cu certitudini“.