Evenimente : Cursuri

Un workshop de improvizatie muzicala

Argument si invitatie Improvizatia, exprimarea spontana reprezinta pentru muzica ceea ce este vorbirea pentru gandire. Cine compara cantitatea de cuvinte rostite cu numarul celor scrise isi poate face o idee despre raportul intre muzica improvizata (creata in acelasi timp cu performanta) si cea aflata in partituri. Sa nu credeti prin asta ca incerc sa propag analfabetismul muzical si, implicit, indemn la ignorarea capodoperelor scrise. Ceea ce vreau sa spun este ca, in era democratiei muzicale, a poporanismelor sonore de tot felul si a globalizarii media e nevoie de o reevaluare a importanei muzicii improvizate. Modalitatea si continutul unei performante in fata unei audiente sau in cadrul unui ansamblu se poate mult imbunatati prin cunostinte si antrenament. Lasat la bunul plac al diletantilor, in afara invatamantului individual sau colectiv, acest urias teritoriu al ambiantei noastre sonore se poate salbatici si degrada in asemenea fel incat fenomenul va conduce probabil la disparitia muzicii ca arta. Expozeurile muzicale autentice vor fi inlocuite de cuvante sacadate, repetitii de ritmuri simple si jocuri vizuale.

Fenomenul este deja in curs de desfasurare. Dar sa ne oprim aici cu pesimismul.

Workshop-ul pe care vi-l propun, nu se limiteaza la muzica de jazz desi numeroase tehnici de improvizatie sunt imprumutate de acolo. Trebuie afirmat clar ca jazzul este principala forma de creatie muzicala spontana a ultimului secol in muzica occidentala. Subiectele pe care le vom discuta insa nu se refera strict la tehnici de improvizatie ci au in vedere si o relatie armonioasa intre personalitatea umana si muzica pe care ea o produce sau pe care o asculta.

Se uita mereu ca pentru a face muzica este nevoie mai intai de de calitati morale generale, intre care mai importante sunt curajul, sinceritatea, toleranta si generozitatea dar si rabdarea sau cumpatarea; vin apoi cele specifice precum muzicalitatea, autenticitatea, cunoasterea muzicilor trecute, o tehnica adecvata si multa experienta. Sa nu credeti ca tocmai ati intalnit moralistul de serviciu al domeniului muzical. Voi incerca doar sa arat cum functioneaza anumite calitati psihice, cum pot fie le potentate in creatia muzicala. Caci adevarata ordine de prioritati pe care trebuie sa se concentreze cineva care vrea sa-si gaseasca, daca nu implinirea, macar multumirea in actul muzical este cea pe care am enumerate-o mai sus. Din pacate multi incep cu sfarsitul si aceasta la o varsta destul de tarzie iar rezultatul este o suita de nefericiri, insatisfactii, dezamagiri insotite de orgolii si ranchiuna. Muzica adevarata n-ar trebui sa produca asa ceva. Ea trebuie sa fie integrata armonios intre inspiratie, entuziasm si experienta mestesugului.

Despre toate acestea si despre alte subiecte legate de arta improvizatiei vom vorbi mai pe larg si pentru fiecare participant la workshop-ul pe care vi-l propun.

Mircea Tiberian
Bucuresti 26.03 2010