Evenimente : Altele

Critical Mass

A Critical Mass (vagy a kezdőbetűkből rövidítve CM) annak az elterjedt, városi kerékpáros felvonulásnak a neve, amit minden hónap utolsó péntekén tartanak meg világszerte közel 300 városban.[1] 1992-ben, San Franciscóban volt először ilyen felvonulás, azzal a céllal, hogymegmutassák, mennyire barátságtalanok a városok a kerékpárosoknak.[2] Valójában a Critical Mass nem egy közvetlen akció, hanem inkább egy városi kerékpártúra, amely során egy kihirdetett találkozóhelyen összegyűlnek a kerékpárosok és együtt eltekernek a város egyik pontjából a másikba.

Marosvásárhelyen áprilisban, a Föld napján és szeptemberben az európai autómentes napon két nagyobb felvonulást is tartanak. A Critical Mass felvonulások során egy kihirdetett útvonalon (általában rendőri biztosítással) végigkerekeznek az összegyűltek. Gyakori, hogy kereszteződésekben, vagy a célban megállva a résztvevők fejük fölé emelik kerékpárjaikat, ezzel felhívva a figyelmet ezen közlekedési forma létjogosultságára, illetve hátrányos helyzetére.

Masa Critică este o plimbare în masă cu bicicletele, care are loc de obicei în ultima zi de vineri a fiecărei luni, în mai multe oraşe de pe glob. Masa Critică nu este condusă de nimeni, şi nu are nici un mesaj oficial, cu toate că este în general înţeleasă ca un efort de a promova mijloacele alternative de transport (nemotorizate) şi de a atrage atenţia asupra problemelor de siguranţă a celor ce folosesc forme de transport nemotorizate atunci când sunt nevoiţi să împartă drumul cu traficul motorizat. Participanţii se întâlnesc într-un loc şi la o oră prestabilită pentru a se bucura de siguranţa şi de compania pe care le-o oferă mersul în grup pe străzile oraşului, cauzând în mod intenţionat o uşoară şi temporară perturbare a traficului. Filosofia generală din spatele acestui eveniment este exprimată în sloganul „Noi nu blocam traficul; noi facem parte din trafic.”

Evenimentele de tip Masa Critică sunt auto-organizate, noncomerciale şi noncompetitive, şi operează printr-o luare de decizii informală, „prin difuzie”, independent de conducători. De asemenea, acestea sunt adesea neoficiale, fara autorizaţii de la autorităţile municipale. De obicei sunt stabilite dinainte doar data, ora şi locul întâlnirii. În unele oraşe, traseul, punctul de final, sau anumite puncte de atracţie de pe traseu sunt stabilite dinainte. Participanţii demonstrează avantajele mersului pe bicicletă în oraşul respectiv şi pun în evidenţă modurile în care autorităţile nu se ridică la aşteptările cicliştilor în termeni de siguranţă şi facilităţi.