De Citit : Editoriale

Televiziunea mondiala Youtube

| 21 februarie

In viitorul apropiat

Nu se prea observa deocamdata, dar televiziunea, asa cum este ea astazi, incepe deja sa aiba pete de cangrena pe corp. Totusi, desi e la moda sa spui “nu mai am de doi ani televizor si nici nu-mi mai trebuie”, sunt putini cei care au renuntat cu adevarat iar televiziunea ramane, clar, a patra putere in stat. Cifrele de audienta si influenta sunt uriase. Pentru cata vreme insa?
Cum IQ-ul natiunii nu pare sa urce – ci, din contra, sa cautam argumentele in zona demografica.
Prin definitie, televiziunea este atractiva pentru advertiseri atat timp cat aduna publicul asa-numit comercial. Insi cu putere de cumparare. Numai ca pe masura ce generatia de “digital native” – cei care s-au nascut cu computerul in casa si au invatat sa apese tastele de la trei-patru ani – va inlocui generatiile mai in varsta, neconsumatoare de Internet, televiziunea isi va cam pierde din acest public comercial. Unde se vor duce pustii de astazi cand vor “iesi” pe salariu si vor deveni “target” pentru advertiseri? Foarte multi, pe Youtube, platforma video ajunsa deja al doilea mare motor de cautare dupa Google (in proprietatea caruia se afla de altfel).
Youtube a anuntat pentru anul acesta doua proiecte substantiale. Primul: lansarea in luna mai a canalelor cu plata. Marile case de productie vor putea vinde accesul la seriale si filme direct pe Youtube contra unui abonament de cativa dolari. Deocamdata, noul serviciu nu va fi accesibil romanilor, dar in cativa ani va deveni cu siguranta. Al doilea proiect consta in redesenarea canalelor. Redesignul merge pe linia Facebook, cu prezentarea posesorului intr-un scurt clip video, cover photo si interfata perfectionata pentru smartphone si tableta. Doua schimbari din multe, multe altele aduse de Internet care vor scoate in 5-10 ani televiziunea clasica la o trista pensie.