De Citit : Editoriale

Nu ma numesc Rosu

| 24 aprilie

un text care nu-i va interesa pe cei care folosesc doar tastatura

Cand am inceput sa scriu, scriam foarte urat. Bastonasele ieseau strambe, litera A parea suferinda de dizenterie, O-ul, S-ul si E-ul aratau de parca in loc de mana dreapta foloseam un carlig. Parintii m-au obligat sa transcriu intr-un caiet, in fiecare zi, cate-o poezie. Activitate pe care o uram. Probabil ca de atunci mi se trage lipsa de entuziam in lectura oricarei poezii.
In anii 80’ copiii romani trebuiau sa fie buni la orice: la algebra, la romana, la biologie, la PTAP, la lucru manual, chimie, fizica si rusa. Si, desigur, trebuiau sa scrie frumos. Inabilitatile scolare erau sanctionate social. Nu cred ca pe parintii mei ii deranja prea tare faptul ca nu aveam maiestria personajelor din cel mai cunoscut roman al lui Pamuk, ci faptul ca invatatoarea le atrasese atentia ca scriu urat. Iar eu am continuat sa scriu urat, neintelegandu-mi adesea propriile notite. Treptat, din cauza presiunii de a fi bun la toate materiile, am inceput sa dezvolt o forma de rezistenta in fata oricarui tip de invatamant. I-am admirat pe toti cei pe care nu-i interesasera cariera si diplomele. I-am admirat ceva mai putin cand le-am detectat frustrarile.
Cand am terminat jalnica facultate de filosofie-jurnalistica care a durat sase ani lungi, mi-am promis sa nu mai calc niciodata intr-o asemenea institutie desi, candva, prin anul II, o fata exclamase, “ce frumos scrii!”. Am privit-o circumspect si indelung – nu era ironica. Mi-a luat zece ani pana m-am decis sa trec la etapa educativa urmatoare si n-am regretat. Doar ca intre timp descoperisem singura forma acceptabila de invatamant: workshopul.
La workshop-uri m-am simtit intotdeauna in largul meu. E placut sa fii inconjurat de oameni care vor acelasi lucru ca si tine si sa vezi cum fiecare invata de la ceilalti. Mi-ar placea sa fac un workshop cu profesorii din scoala generala, liceu, facultate si, neaparat, cu tovarasa invatatoare. Chiar si un workshop de caligrafie.