De Citit : Editoriale

Generatia de proba

| 18 septembrie

Pe noi au experimentat toti ministrii invatamantului din utimii ani. Au facut schimbari cum au crezut ei de cuviinta, gandindu-se la binele nu stiu cui, sincer , pentru ca pe noi doar ne-au buimacit, nu ne-au ajutat cu nimic.
Parintii mei, pentru admiterea in liceu, au dat examen de capacitate si asa a fost dat multa vreme dar nu, generatia mea a dat teze unice. Era introducerea tezelor unice atat de necesara? Evident ca nu, tinand cont de faptul ca acum tot un fel de examen de capacitate se da. Dar pe noi ne-au dat putin peste cap, crezand ca vor revolutiona admiterea in licee. Sa nu mai spun ca tezele intr-unul dintre ani (se dadeau si in clasa a 7-a si intr-a 8-a) ne erau in timpul grevei profesorilor, iar in dimineata tezei la romana noi nu stiam daca profesorii se vor prezenta sau nu, daca vom da sau nu examenul. Nu am dat si am aflat asta cu o ora inainte de inceperea examenului. Nu le-a pasat niciunuia dintre cei implicati – profesori, inspectori, ministri, etc. Nu le-a pasat ca poate noi am fi vrut sa stim cand si daca dam un examen de care depinde apartenenta noastra la un liceu sau un altul.
Au restructurat anul scolar de N ori. Ba incepea mai tarziu, ba mai devreme, ba dura mai mult o vacanta, ba alta mai putin, apoi au introdus "saptamana altfel", care evident, a fost mai mult un haos decat relaxare si cultura. Am ajuns chiar si in stadiul in care se discuta ca Vacanta de Paste sa nu mai contina sarbatoarea in sine.
Au schimbat durata semestrelor, iar mai apoi ne-au introdus "testele initiale", complet inutile si o mare pierdere de timp, a durat o luna toata harababura aia, in conditiile in care noua tocmai ne fusese scurtat primul semestri la 3 luni si jumatate. Scopul acestor teste initiale sau utilitatea lor ramane un mister.
Au introdus probe la BAC, au scos probe la BAC, au folosit doar sistemul "Admis/Respins" pentru o perioada, apoi au renuntat la el. Anul trecut au pus camere de filmat in timpul examenului de bacalaureat si au realizat cu stupoare ca tineretul a trecut prin 12 ani de scoala degeaba. Fix degeaba. Elevi care au picat cu nota 1 sau 2 la romana sau matematica, cum? Cum ai reusit, prietene? Si-apoi auzi insulte si pareri din toate partile. Si apar cei de 20-22 de ani, care au dat si ei aproape acelasi BAC, dar fara camere, si ei au avut promovabilitate mare si sunt stupefiati de rezultatele celor mai tineri, nu realizeaza insa ca majoritatea dintre ei nu sunt cu nimic mai buni, ci doar au fost lasatii sa copieze mai mult. Iiar odata obisnuiti sa furam examenele, evident ca celor 56% dintre elevi ce a picat bacalaureatul le-a fost greu sa revina la invatat, la munca mai grea. Totusi e deranjant sa-i vezi pe toti cum isi dau cu parerea.
Mai ales ca uneori, e si profesorul de vina pentru pregatirea slaba a elevului. Stiu doar in liceul meu suficiente exemple veritabile de profesori care nu-si fac treaba, de profesori care nu-si cunosc materia, de profesori care 50 de minute abereaza pe langa subiect si merg la unul dintre cele mai bune licee – nici nu vreau sa-mi inchipui ce e la alte licee. Dar nu-mi vine sa cred ca se poate sa treci prin 4 ani de liceu si sa nu fi in stare sa scrii la matematica sau romana mai mult de 4 puncte cat sa treci (ca 1 punct e din oficiu si-ti trebuie 5-ul). Mi se pare culmea.
Si totusi, ma bucur ca s-a ajuns la conditii mai stricte in care sa se desfasoare bacalaureatul. Si vorbesc din perspectiva cuiva care urmeaza sa dea examenul. Nu, nu vreau sa-l faca mai usor, nu asta e solutia pentru toti cei ce au picat, ba chiar faceti-l mai greu ! Deja toti absolventii de liceu se gandesc la facultate. Candva facultatea ii strangea la un loc pe cei de elita, pe cei mai buni in domeniul lor si ii forma pentru mai departe, acum aproape din reflex, cand termini liceul, te gandesti la facultate. Avem prea multe fabrici de diplome si prea putini care isi castiga pe drept diplomele.
La inceput de an scolar, au schimbat zeci de directori doar din judetul nostru. O alta schimbare mai deloc placuta, mai ales intr-un liceu in care lucrurile au mers bine timp de aproape 10 ani cu aceeasi directoare.
Nu inteleg de ce atatea schimbari, de ce eu la inceputul nici unui an scolar nu stiu cum imi va fi structurat, ce examene voi da, ce programa voi avea, ba chiar ce diriginta voi avea. Noi suntem generatia de proba, generatia care a trecut prin prea multe schimbari, majoritatea inutile. Si e minunat cand ma gandesc ca am sa ma lovesc de asta si la admiterea in facultate, pentru ca anul trecut au schimbat, bineinteles, procedurile.