De Citit : Editoriale

Festivalul european

| 12 mai

al filmului

Ca in fiecare an, pe langa bucuria de a circula mai usor prin Europa, ne-am virusat de diversitatea culturala a acestui colt de glob. Este spectaculos sa vezi cat de diferiti si in acelasi timp cat de previzibili suntem ca europeni. De exemplu, avem ceva in comun: ne place sa ne descoperim, inauntrul nostru, ca oameni intr-un angrenaj social. Cu riscul de a deveni introvertiti sau uneori blocati in clisee de propaganda, filmul european este preponderent umanist. Este o piesa de arta, in care omul, emotiile lui si relatiile lui cu alti oameni reprezinta tema principala. Rareori vezi un film despre modele, despre eroi mitici care se confunda cu realitatea. Succesul si happy-end-ul nu sunt obligatorii si, din aceasta cauza, sunt exceptii chiar. M-a amuzat intotdeauna cum la „tipul filmului“ european, categoria drama si comedie neagra sunt dominante.
Dar mai lasati-ma-n pace, mai vrem sa ne si radem! Pai uitati-va la televizor, ca oricand il deschizi, razi pana dai in plans. Dar uite, anul acesta, printre filmele lansate la Festivalul Filmului European, se afla si documentarul „Metrobranding“. Un film romanesc si european suta la suta. Un film despre Romania de azi, Romania dinainte de ‘89 si despre noi. Cu un umor fin si recuperator, un film facut cu respect pentru oameni si memoriile lor. Un film cald, in care cei doi creatori, Ana Vlad si Adi Voicu, indraznesc sa faca un documentar in care bunul simt este element stilistic. Ce-i acela "bunul simt“, si cum poti construi cu el un film? Poate este ingredientul de care avem nevoie acum mai mult ca oricand. Intr-o criza mondiala, generata de consumerism excesiv, bunul simt devine un reper de constructie, in arta, in business, in dezvoltare sociala. Avem nevoie de mai mult bun simt, si noi si Europa. Se mai gaseste si pe la noi, in sticlute mici si bine ascunse. Cautati-le. Duceti-va la film.