De Citit : Editoriale

Art and Money

| 13 aprilie

Boris Groys in e-flux.
In articolul Art and Money, publicat in e-flux journal #24 (aprilie 2011), Boris Groys porneste de la o serie de observatii: astazi, mai mult ca oricand, orice discutie despre arta ajunge inevitabil si la chestiunea banilor. Nu e cu necesitate vorba despre piata de arta ci mai cu seama despre finantarea publica ori privata a marilor expozitii internationale – bienale, trienale, documenta, Manifesta – si despre tendinta de a cosmetiza targurile de arta – pana de curand adresate cumparatorilor si colectionarilor, de a le transforma treptat in evenimente de interes public. "A produce o lucrare de arta inseamna in primul rand a expune ceva drept arta – there is no production beyond exhibition. Cu toate acestea cand productia si expunerea coincid, lucrarile rezultate foarte rar ajung sa circule pe piata de arta“, scrie Boris Groys avand in minte mai cu seama exemplul instalatiilor.
De aceea, continua autorul, „practica expozitionala devine locul in care se nasc intrebari semnificative despre relatia dintre arta si bani“. Este adevarat ca azi auzim tot mai des vehiculata ideea ca „piata de arta, distorsionata de gustul particular al colectionarilor bogati, corupe si practica expozitionala“.
Sa intelegem oare atunci ca exista si un gust public, pur, dincolo de orice suspiciune in privinta coruptiei, ce depaseste interesul privat? Este cu adevarat instalatia de arta una elitista? Dupa un mic sejur in timpurile lui Clement Greenberg, Boris Groys ajunge sa discute in articolul indicat o serie de atitudini estetice contemporane, in directa relatie cu circumstantele sociale si economice ce dicteaza deopotriva artistului si artei anumite atribute. Lectura este recomandata.
***
Click pentru toate editorialele.