You Will Meet A Tall Dark Stranger: Orbecaiala bezmetica

| 31 ianuarie

Woody Allen despre conditia umana.

A (in varsta de 70 de ani) divorteaza de B si se recasatoreste cu mult mai tanara C, in timp ce B, ca sa se consoleze, incepe sa frecventeze ezoteristi si prezicatoare. Adus la ruina de C, A vrea sa se intoarca la B, dar aceasta e acum fericita ca se tine de mana cu D pe la diverse sedinte de spiritism si restul lumii n-o mai intereseaza. Intre timp, fiica lui A si a lui B, adica E, e tot mai nefericita in casnicia ei cu scriitorul fara succes F. Atunci cand succesul ii surade in sfarsit lui F (in urma unui plagiat), acesta o paraseste pe E pentru G, o vecina pe care obisnuia s-o admire de la fereastra; acum se uita la E de la fereastra lui G. Cat despre E, aceasta se indragosteste de seful ei de la serviciu, H, dar e prea scrupuloasa sau prea inhibata ca sa actioneze, asa ca-l pierde. In noul film al lui Woody Allen, Vei intalni strainul din visele tale, toate tribulatiile astea de farsa compun o schema a conditiei umane, asa cum o vede autorul: ca pe o orbecaiala bezmetica, alimentata de iluzii.
Pentru majoritatea personajelor, finalul filmului e unul deschis, dar perspectivele pe care li le deschide sunt sumbre, indiferent daca au fost cuminti (ca E) sau nu (ca A sau F). Principalele exceptii sunt B si D, pe care iluzia ca pot sa comunice cu lumea spiritelor ii face indiferenti la lumea reala si, prin urmare, fericiti. Allen a mai ilustrat aceste idei si in alte filme. Ilustrarea lor de-aici e, indiscutabil, munca unei maini sigure, dar e si foarte schematica, si foarte dependenta de tropi comici nu tocmai proaspeti (sedinta de spiritism, mosul care inca se mai crede crai), desi daruirea actorilor (Anthony Hopkins, Naomi Watts, Antonio Banderas s.a.) compenseaza partial pentru lipsa de culoare a desenului dramaturgic.
***