De Citit : Reviews

Filmul The Dilemma – Tara arde si Vince Vaughn turuie

| 20 ianuarie

Poate ca Ron Howard este un monstru sacru, prea oscarizat ca sa-l atinga un mini-critic cu o prastie si o parere. Mai ales ca parerea mea despre noul lui film este amorfa. Pe de alta parte, regizorul lui The Dilemma nu este in afara razei de actiune a lui Anderson Cooper, prezentatorul de la CNN care l-a acuzat ca foloseste in film cuvantul “gay” cu implicatii peiorative – intr-o America a “political correctness”-ului, cuvintele sunt arme de corupere in masa, iar furtuna starnita de trailer-ul acestui film si-a tras seva dintr-o circumstanta tragica pe marginea careia si Howard si actorul lui principal s-au vazut nevoiti sa comenteze (orice cautare pe Google va rodi rezultate mai de-a fir a par care nu-si au locul aici).

Principala linie de aparare a celor implicati in realizarea lui The Dilemma incerca sa scoata in evidenta caracterul comic al intreprinderii – cuvantul ofensiv facea parte dintr-o gluma, care la randu-i se-nscria intr-o comedie. Iata unde cred eu ca Howard a dat chix: The Dilemma nu e o comedie decat in materialele promotionale. Mai mult, dupa cum s-a vazut, nici ele nu sunt tocmai edificatoare… Filmul pune pe tapet un sirag de probleme si strambe calcaturi ale creaturii sociale cu care ne identificam – Howard le expune cu maiestrie si usurinta in exprimare, ceea ce nu le face mai usor de inghitit, nici chiar asa suflate cum sunt cu un strat de comedie, destul de camuflat cat sa para natural in realitatea povestii.
Bromance pe muchie de cutit

Ronny Valentine (interpretat de Vince Vaughn) si Nick Brannen (interpretat de Kevin James) sunt Svengali-ul si, respectiv, creierul din B&V Engine Design, o afacere de micro-avengura, dar pe cale de-a se afirma printr-un parteneriat cu mamutul Chrysler. Nici nu ne-am instalat bine-n fata ecranului ca Ronny a si castigat increderea consiliului de conducere, promitandu-le o linie de masini electrice, eco-friendly dar “nu gay”, mustind de masculinitatea modelelor clasice dar nu manjite de unsoarea petrolului sau vina incalzirii globale.
Acum Ronny ii preda stafeta lui Nick, care trebuie sa faca motorul electric sa toarca si sa raga, pana la termenul limita. Doar ca stresul si concentrarea lui Nick ii agraveaza si ulcerul si lipsa de comunicare din casnicie; in paralel, lipsa de ocupatie ii da lui Ronny ocazia sa bage de seama ca sotia lui Nick, Geneva (interpretata de Winona Ryder), se “intretine” dulce si extraconjugal cu un oarecare Zip (interpretat de Channing Tatum), pe sub frunzele Gradinii Botanice.
Dilema lui Ronny nu se reduce doar la desteptarea incornoratului – Ronny mai are si o iubita de cursa lunga, Beth (interpretata de Jennifer Connelly), si o cerere-n casatorie de organizat, care tot sufera amanare… dar pana cand? Deci Ronny are de luat hotarari radicale, care il impovareaza si il constrang sa minta, sa se ia la bataie si sa deturneze o aniversare, lasandu-si prietenii consternati, cu o singura-ntrebare pe buze: oare Ronny a cazut iarasi prada jocurilor de noroc?
O presupunere tipica pentru americanii obsedati de vicii, interventii si sedinte de grup “anonime” – extrapoland, nici filmul de altfel, nu aduce mari revelatii. Nici chiar Razboiul Rece care se inteteste intre Ronny si Geneva, sotia sfidatoare, nu se soldeaza cu o fulminanta rasturnare finala de situatie – nu ca as intentiona sa v-o dezvalui aici in orice caz!
Relatii cu secret la purtator

The Dilemma are niste puncte forte aparte, fata de alte comedii care aliniaza o premisa asemanatoare: promisiunile filmului sunt mai putin de factura comica si mai mult pe-o filiala realista. Nu sunt insa convinsa ca Howard va castiga multi fani tinandu-se de ele. Undeva pe parcursul vizionarii filmului, mi s-a nazarit ca o comparatie cu mai-dramosul Closer n-ar fi deloc exagerata.
Sigur ca, in The Dilemma, comedia bufa a lui Vaughn si interventiile energice ale lui Queen Latifah prilejuiesc mare parte din rasete, insa nu la aceste momente se reduce filmul: el este mai degraba o investigatie a relatiilor interpersonale, amoroase sau de prietenie, prin prisma secretelor pe care noi singuri le amplificam, le “promovam” la nivel de material explozibil. Privindu-l pe Ronny cum se fofileaza, disperat sa se achite de datoria unui prieten adevarat, sau pe sotii Brannen cum se ascund ca sa amane concretizarea sfarsitului – o fire cinica ar fi tentata sa observe cat de inutil se consuma personajele.
Pentru ca, la o ultima contorizare, secretul lui Geneva nu e singurul din film, nici pe departe – Howard isi echipeaza fiecare personaj cu cate unul. Asadar, scenariul lui Allan Loeb, imbuibat cu detalii de dragul tri-dimensionalitatii celor patru “jucatori” principali, n-are cum sa isi satisfaca spectatorii pe deplin daca-n colimatorul sau e doar o singura dilema de lamurit. Modul in care, de exemplu, Howard trece chestiunea cererii in casatorie in plan secund, pentru a o conclude apoi fara mult fast, pare fortat – ca si cum momentul si-a pierdut amploarea odata ce “Dilema” cu majuscula a intrat in scena.
Pe scurt, Howard lasa impresia ca se pierde in amanunte, unele le pierde pe drum, si, in consecinta, in dramedia lui scenele funny se leaga si nu prea in aluatul mai greoi. La fel – intr-un mare fel! – scenele de “actiune” se justifica doar pe post de combustibil al comediei slapstick. Dar oare merita efortul?
Despre regie si actori ce se poate spune?
Howard ar fi avut de castigat de pe urma unor directive mai clare din partea lui Loeb – presarat cu metafore din sport, care valideaza bromance-ul, alaturi de schimburi semi-evazive, semi-serioase, care valideaza relatia dintre Ronny si Beth, scenariul suna autentic; povestea, in schimb, scartaie din cauza lipsei de angajament. Se vrea comedie, dar oare de ce, si cu atata patima? Ambivalenta intreprinderii pare s-o fi deconcertat si pe Jane Jenkins, insarcinata cu algerea distributiei: Jennifer Connelly si Winona Ryder, in niciun caz actrite “de comedie”, au o intensitate care s-a dovedit greu de diluat pentru rolurile lui Beth, respectiv Geneva – in timp ce Vince Vaughn si Kevin James, interpretii lui Ronny si Nick, au o experienta in domeniu care, totusi, nu are loc sa se manifeste la turatie maxima aici. De fapt, din toate numele atasate proiectului, singurele care produc o oarecare scanteie umoristica sunt cele secundare: Queen Latifah, juisand (la propriu!) in rol de “rebela”, si Channing Tatum, care-i da lui Zip mult mai multe nuante decat il intereseaza pe Howard sa accentueze.
Pacat de rolurile astea, lasate in aer ca “umplutura”. The Dilemma se preocupa poate prea obsesiv de dilema lui Ronny, intr-atat incat la un moment dat simti nevoia sa faci un pas indarat, sa privesti in ansamblu, si sa ridici o spranceana: judecand la rece, Howard da problemei “sa-i spun? / sa nu-i spun? / sa aman? / sa negociez amanarea?” o speranta de viata muuult umflata. Iar taraganarea, desi imbrobodita cu infloriturile minciunelelor lui Ronny sau cu peroratiile care-i vin atat de natural lui Vaughn, nu reuseste sa ne inhate. Pana la urma, nu ne putem opri un zambet la ideea ca o “dilema morala” atat de tipica incat pare o non-problema poate ocupa un film intreg.
Ce spun criticii despre The Dilemma?

Cum filmul abia azi se lanseaza in tromba, nu au fost multe reactii pe marginea lui – de unde si lipsa de stelute IMDb. Metascore-ul de 46/100 de pe MetaCritic.com obtinut de The Dilemma, injghebat dintr-un total de 6 critici mari si late, anunta insa un consens dezamagitor pentru Howard (care, oricat de pe-alaturi aici, sigur a avut o viziune mai complexa pentru filmul sau decat transpare in final cut). La fel si procentajul de pe RottenTomatoes.com adunat de The Dilemma: doar 11 din cele 45 de recenzii agregate dibuiesc ceva valoare in dramedia esuata.
Joe Neumaier de la New York Daily News observa ca “adevarata dilema a [acestui film] din nefericire deloc amuzant este ca mai multe filme diferite se desfasoara in prima non-drama regizata de Ron Howard de 11 ani incoace”. Iar Jesse Hassenger, de la FlimCritic.com, este surprins ca “un veteran al jongleriei cu genuri de film ca Howard nu se arata capabil sa fuzioneze chestiile serioase cu schimburile comice dintre Vaughn si James”. In fine, Scott Bowles de la USA Today nu e deloc impresionat de schelaria filmului, care ii aminteste de premisele inconsistente din sitcomuri ca Three’s Company: “O simpla discutie ar clarifica situatia imediat”.
Verdictul Raluk.ro
Simt c-am bombardat cu nemiluita The Dilemma, si poate ca nici acum nu mi-am coagulat argumentele pro-si-contra intr-o macheta stabila, care sa formuleze o decizie in privinta filmului. Dar asta conteaza mai putin: tu te intrebi daca iti va placea The Dilemma, iar raspunsul meu e – depinde de cat de tolerant(a) esti. Te asteapta aproape 2 ore in cap de cinema incropit cu ingrediente bune, care insa nu se-aduna intr-o productie catusi de putin memorabila. Daca nu tragi cu ochiul la trailer, nu te vei plictisi. Daca ti-ai aranjat deja fata intr-un zambet, salivand din amintiri si poftind dupa Vince Vaughn din Wedding Crashers, poti sa-ti iei gandul.
Click pentru detalii film, foto, trailer si program.
CoolRank: 5.5/10
– atmosfera & entertainment: 5.5/10
– regie: 6/10
– actori: 6/10
– scenariu: 5/10
– montaj: 6.5/10
Nota IMDb: 5.1/10
Material realizat de Ioanina Pavel.